zondag 17 juli 2011 - Reisverslag uit Minsk, Wit-Rusland van belarus - WaarBenJij.nu zondag 17 juli 2011 - Reisverslag uit Minsk, Wit-Rusland van belarus - WaarBenJij.nu

zondag 17 juli 2011

Door: Tineke en Remco

18 Juli 2011 | Wit-Rusland, Minsk

Vrijdagmiddag 16.00 uur zijn we op de trein gestapt in Heerenveen. Vanaf daar zijn we naar Utrecht gereden en daar om half 8 de trein gepakt richting Minsk. Toen begon het avontuur. In groepjes van 3 sliepen we in een coupé van ongeveer 2 bij 2. De sfeer in de trein was erg gezellig, wel was het een lange reis. Zo'n 30 uur in de trein. Tijdens de treinreis stonden we een aantal keren stil. Bij de grens van Wit-Rusland werden al onze paspoorten ingenomen en werden de wagons gecontroleerd.
Zaterdagavond rond een uur of 8 reden we in Brest in een loods. Daar werd het onderstel van de trein verwisseld. Dit heeft een dik uur geduurd. Tijdens het omhoog takelen van de trein en het verwisselen moesten we in de trein blijven zitten. Het viel ons op dat de werknemers niet bepaald actief waren en al een slokje op hadden. Zaterdagnacht half 1 kwamen we dan eindelijk aan in Minsk. Daar stonden de tolken en de schooldirecteur ons op te wachten. Buiten stond er een krakkemikkig busje klaar. We vroegen ons af hoe we ooit met z'n allen en onze bagage in dit busje konden passen. Uiteindelijk na veel geprop zaten we met z'n allen in het busje. Het busje kon max. 60 km/uur en tijdens een afdaling werd de motor uitgezet omdat de chauffeur dacht zo brandstof te kunnen besparen. Van Minsk naar Cholopenischi is zo'n 150 km, hierover hebben we 3 uur gedaan. Halverwege zijn we gestopt om te tanken, Iedereen moest weer het busje uit.I.p.v. eerst te tanken en daarna te betalen moesten we eerst betalen en daarna konden we tanken.
Rond half 4 kwamen we aan bij de school in Cholopenischi.
Vandaag, zondag 17 juli, zaten we om 11 uur met z'n allen aan de ontbijttafel. Hierna hebben we een rondleiding door het dorp gekregen. We zien hier weinig mensen op straat. Vrijwel alle huisjes die we hebben gezien staan op instorten, ook zijn er bijna geen wegen geasfalteerd, veel zandweggetjes dus. Over het algemeen een zeer armoedige sfeer. De huisjes die er staan hebben vaak opvallende kleuren, zoals geel, groen, blauw en paars. Tijdens de wandeling door het dorp kwamen we bij de nieuwe kerk en de ruïne van de oude kerk die er naast staat. Er kwam een zuster spontaan naar ons toe en heeft ons verteld over de geschiedenis van beide gebouwen. Dit was erg indrukwekkend.
Het weer is hier fantastisch, er zijn veel spelletjes buiten gespeeld. We vermaken ons prima! Morgen beginnen onze werkzaamheden, we hebben er zin in!
Geschreven door Tineke en Remco

• 18 Juli 2011 - 14:27

Neeltje :

Jullie beleven nu al spannende dingen! Ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Groeten Neeltje

• 18 Juli 2011 - 17:36

Jaring En Tecla:

We zijn nu al onder de indruk.
    Een wereld van verschil met ons rijke landje.
    Met deze enthousiaste groep kunnen jullie heel veel voor deze bevolking betekenen.
    Heel veel succes !
    Eén ding is in ieder geval beter dan hier :
    HET WEER !!

• 18 Juli 2011 - 18:42

Oma Visser:

Zo,Zo,dit was me het reisje wel.
    Jullie zullen ook wel eens gelachen toen jullie allemaal in dat busje werden geduwd.Ja en nu de handen uit de mouwen hè dat wordt vast wel leuk en dankbaar werk.
    Veel succes met alles groetjes voor jullie allemaal.